fergus napisał(a):
teraz już rozumiem o co może chodzić, w czasach religii gallo-rzymskiej Epona została przejęta do oficjalnego panteonu z tym że jej funkcję zredukowano, była to bogini koni i jeźdźców. za czasów wolnej galii była boginią suwerenności, prawowitej władzy, arystokracji plemiennej (ci stanowili celtycką kawalerię, z nich rekrutowali się wodzowie genos i rix jeśli był wybierany). kojarzyło (i kojarzy) się ją z żywiołem nieba - podobnie jak Taranisa, którego jednym z symboli też jest koń. taką ją czci się i obecnie, przynajmniej z tego co do tej pory wiem.
To dosyć częsty motyw - wiadomo, że celtycka bogini suwerenności to raczej nieodpowiedni motyw do inwokowania w imieniu cesarza
- więc ją zredukowano. To jednak w niczym nie umniejszyło jej popularności, a być może wręcz ją zwiększyło - stała się dzięki temu powszechną boginią dobrobytu i płodności (to w końcu wariacja na temat suwerenności/ziemi), być może i psychopompem pomagającym duszom w wędrówce, oraz koni/bogactwa.
Cytuj:
a do tematu to dobrze by było dowiedzieć się więcej o tym jak oni interpretują współcześnie te obrzędy domowe i rytuały przejścia, może gdzieś opisali co, jak idlaczego robią. im więcej się zna różnych interpretacji tym łatwiej dojść do wiary.
Poprzeglądam w niedzielę dokładniej, może spróbuję maila napisać. W każdym razie daty czasopism, jakie znalazłam, to 1995, 1996, a najpóźniejszy to 2005 - być może zaprzestali działalności.
Swoją drogą, Fergus, ciekawa jestem Twojego święta grudniowego (Rigani i Cernunnos) - możesz coś więcej o nim powiedzieć? Dlaczego te bóstwa, i dlaczego grudzień?